Training gemeentefinanciën & BBV

Laura van den Heuvel volgde onze Basistraining gemeentefinanciën gegeven door onze coach Ton van Rooij. Benieuwd naar haar ervaring? Lees het hieronder.

Als een groentje op het gebied van financiën was ik heel benieuwd of ik iets van de Basistraining gemeentefinanciën zou begrijpen. Gelukkig bouwde Ton de cursus op als een stevige piramide door vanuit het fundament te beginnen, namelijk met de financiële spelregels. Op basis waarvan heeft de gemeenteraad bijvoorbeeld budgetrecht en welke verantwoordelijkheden komen daarbij kijken? We verdiepten ons in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en Regeling informatie voor derden (Riv3). Hierbij gingen we op een praktische wijze te werk door de BBV, de Riv3 en de 3W-vragen toe te passen op begrotingen van gemeenten waar we zelf wonen en/of werken. Hierdoor is het voor mij helder waar de raad rekening mee moet houden bij het opstellen van de begroting.

Dankzij deze training ben ik in de basis op de hoogte van de gemeentelijke financiën en de regels waaraan de begroting en jaarstukken moeten voldoen.

Door Ton zijn enorme enthousiasme voor het vak wist hij op een zeer boeiende wijze de stof uit te leggen. Hij laat je actief nadenken over bepaalde regels en taken maar ook acties die genomen moeten worden voor bijvoorbeeld de balans. Vragen als waarom deze bestaan en wat de consequenties hiervan zijn in de praktijk kwamen aan bod.

De tweede trainingsdag was eveneens goed te volgen. Voor mij is nu duidelijk waar het geld van gemeenten vandaan komt en waar dit aan besteedt moet/mag worden. Ik was verrast dat de meerderheid van het geld afkomstig is van het Rijk. We gingen ook in op de verschillende petten van de gemeente en hoe zij, aan de hand van verschillende casussen, als ondernemer of als overheid omgaan met BTW en vennootschapsbelasting. Daarnaast zijn we nog een stukje verder ingegaan op de financiële begroting door letterlijk zelf de balans op te maken op basis van de BBV.

Ton laat je actief nadenken over bepaalde regels en taken maar ook acties die genomen moeten worden voor bijvoorbeeld de balans.

Dankzij deze training ben ik in de basis op de hoogte van de gemeentelijke financiën en de regels waaraan de begroting en jaarstukken moeten voldoen en daarnaast weet ik nu hoe ik de BBV en Riv3 moet toepassen. Ik kijk ernaar uit om meer te leren over de financiële werkzaamheden van de gemeente bij de Verdiepingscursus gemeentefinanciën!

57 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts