Aref Sakhaei over wonen en werken in een nieuw land

Bijgewerkt op: 10 nov. 2023

Droom: a peaceful world for everybody

Inspirerende quote: Martin Luther King: "Take the first step in faith. You do not have too see the whole staircase, just take the first step"

Ochtend routine: meditatie

Favoriete sport: zaalvoetbal

Hobby: hiking

"Naast het werk ondernemen we ook veel sociale activiteiten samen wat zorgt voor een gevoel van verbinding"

Je bent nu anderhalf jaar in Nederland en sinds juni 2022 werkzaam bij Talent voor de gemeente, hoe bevalt het om hier te wonen en te werken?

Tot nu toe bevalt het heel goed om bij Talent voor de gemeente te mogen werken. Het voelt goed om productief te zijn en mijn bijdrage te kunnen leveren aan verschillende gemeenten. Daarnaast is het voor mij een manier om aansluiting te vinden en mij verbonden te voelen met de Nederlandse samenleving. Iedereen gunt elkaar het beste binnen Talent voor de gemeente en successen vieren we samen. Naast het werk ondernemen we ook veel sociale activiteiten samen wat zorgt voor een gevoel van verbinding. Ik ben dankbaar voor de kans die ik van Hans heb gekregen, niet alleen om hier te mogen werken, maar ook voor de ruimte die er is voor persoonlijke groei en ontwikkeling.

"Er was voor mij gelukkig geen sprake van een grote culturele shock"

Je hebt hiervoor ook al in de financiële sector gewerkt toen je nog in Afghanistan woonde, hoe is de overgang voor jou geweest?

Er was voor mij gelukkig geen sprake van een grote culturele shock. Ik heb 9 jaar bij de ‘Europese Commissie' in Kabul gewerkt, hier werkte ik samen met mensen uit heel Europa. De grootste uitdaging was natuurlijk wel de Nederlandse taal, maar door de Nederlandse lessen heb ik veel vooruitgang geboekt en kan ik steeds beter gesprekken voeren. Maar puur inhoudelijk zijn er veel overeenkomsten in de werkzaamheden die ik vroeger uitvoerde en waar ik nu mee bezig ben. Allereerst is de Europese Commissie ook een non-profitorganisatie. Verder was ik binnen deze organisatie actief als ‘finance contract en audit manager’. Ik was onder andere bezig met inkoop- en aanbestedingsmanagement en deed aanbevelingen met betrekking tot bijvoorbeeld de rechtmatigheid. Daarnaast gaf ik advies over financiële en auditrapporten.

Zowel bij de gemeente Ronde Venen als de gemeente Brummen hou ik mij onder andere bezig met interne controle en rechtmatigheid. Daarnaast ben ik sinds kort ook actief binnen de gemeente Lingewaard waarbij ik financieel advies geef bij een project rondom vluchtelingenopvang. Dit advies omvat onder andere het vaststellen van de financiële haalbaarheid van het project, het identificeren en beperken van financiële risico's, en het bewaken en rapporteren van de financiële prestaties. Er zijn dus veel overeenkomsten tussen wat ik vroeger deed en wat ik nu doe. Daarbij heb ik veel aan mijn eerdere opgedane professionele ervaringen.

Hoe zie je de toekomst voor je?

Ik denk dat ik op de goede weg ben. Ik ben al 8 maanden druk bezig met Nederlandse lessen en ik spreek de taal steeds beter. Ik hoop dat ik op den duur de taal vloeiend kan gaan spreken waardoor het werken en leven in Nederland nog makkelijker zal gaan. Ik ben al bezig met mooie opdrachten en wil dit graag uitbreiden en hier verder in groeien.

"Eerst wordt een boom grijs en verliest het zijn bladeren, maar na verloop van tijd maakt het nieuwe wortels in de grond en groeien de groene bladeren terug"

Wat zou je andere vluchtelingen die in Nederland komen en werk zoeken als tip mee willen geven?

Als ik de situatie van een vluchteling moet beschrijven, refereer ik vaak aan de analogie van een boom die uit de grond wordt gehaald. Wanneer je plotseling je land moet verlaten is het alsof je je wortels verliest. Alles wat je had en deed valt weg. Dit is een situatie die ik niemand toe zou wensen, maar om vooruit te kunnen moet je de situatie accepteren zoals die is. Doorgaans wordt er vooral naar de negatieve en moeilijke kanten gekeken. Dat is logisch, maar om de situatie beter te maken moet je kijken naar wat er wel mogelijk is en de kansen die er zijn aangrijpen. Eerst wordt een boom grijs en verliest het zijn bladeren, maar na verloop van tijd maakt het nieuwe wortels in de grond en groeien de groene bladeren terug.