7 Tips voor doelstellingen binnen de begroting: 2. Meten is weten

Om de week delen wij een nieuwe tip voor doelstellingen binnen de begroting. In de vorige blog hebben we het belang van een goede structuur besproken. Een structuur met hoofddoelstellingen, subdoelstellingen en indicatoren, activiteiten en kengetallen. Omdat hoofddoelstellingen vaak op programmaniveau gelden, mogen deze wat meer algemeen verwoord worden. Een hoofddoelstelling moet dekkend zijn voor het volledige programma en wordt concreet door het opnemen van meetbare subdoelstellingen. Het is daarom noodzakelijk deze subdoelstellingen (excuses voor de inmiddels wat beladen en belegen term) SMART te formuleren.

SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Om het concreet te maken behandelen we een willekeurige doelstelling van een gemeente binnen het sociaal domein: ‘Goede, laagdrempelige en betaalbare ondersteuning bieden’.

Op de meeste onderdelen scoort bovenstaande doelstelling onvoldoende. Om aan de criteria te voldoen zou de doelstelling als volgt geformuleerd kunnen worden: Inwoners van onze gemeente met behoefte aan ondersteuning op het gebied van (voorkoming van) schulden beoordelen onze ondersteuning in 2021 met minimaal een zeven.

Het is geen hogere wiskunde, maar we zien dat in de praktijk bijna alle gemeenten hier moeite mee hebben. Hopelijk biedt deze blog u handvatten om goede (sub)doelstellingen te formuleren binnen uw gemeente. Heeft u vragen na het lezen van deze blog neem dan gerust contact met ons op via info@talentvoordegemeente.nl of 0481-725929.