Youri's ervaringsblog

Van mei tot en met eind september dit jaar heb ik mijn eerste echte gemeentelijke werkervaring opgedaan. Dit heb ik mogen doen binnen de gemeente Buren. In deze blog vertel ik jullie hier graag meer over en neem ik jullie mee in hoe ik dit heb ervaren.

Gemeentelijke ervaring

Een beetje gemeentelijke ervaring had ik al. Voordat ik in dienst trad bij Talent voor de gemeente heb ik namelijk, via Talent voor de gemeente, mijn afstudeerstage uitgevoerd binnen de gemeente Zevenaar. Dat was mijn eerste echte kennismaking met een gemeente, maar er is natuurlijk wel een groot verschil tussen een stage en echt werk.

Project doorontwikkeling planning & control

Het grootste verschil is dat je tijdens een stage ook vanuit school nog een opdracht moet uitvoeren, waardoor je een groot gedeelte van je tijd onderzoek aan het uitvoeren bent. Tijdens mijn opdracht bij de gemeente Buren heb ik gedurende 5 maanden meegedraaid in het project ‘Doorontwikkeling Planning & Control’. Praktisch hield dit in dat we ons ingezet hebben om de programmabegroting tot een goed einde te brengen. En het proces van A tot Z zo efficiënt en effectief mogelijk hebben ingericht, zodat de gemeente Buren in de toekomst ook zonder ons een mooie programmabegroting op kan leveren. Hierbij kan je denken aan het opzetten van een enquête voor de nulmeting van de huidige programmabegroting, het inrichten van het planning en control systeem ‘LIAS’, het opstellen van een begrippenlijst voor de programmabegroting en nog veel meer. Daarnaast heb ik mij ook nog bezig gehouden met de interne controle en ben ik erachter gekomen dat het communicatievak mij ook erg aanspreekt. Ik heb namelijk meerdere keren stukjes geschreven over ons project binnen de gemeente Buren ten behoeve van de interne communicatie en ik heb de ‘Begroting in één oogopslag’ infographic ontworpen, welke opgenomen is in de programmabegroting.

Programmabegroting

Wat dat is, een programma begroting? De programmabegroting wordt jaarlijks door gemeenten opgeleverd, hierin wordt de raad en de inwoners gepresenteerd waar het geld vandaan komt en waar het aan uitgeven wordt. Het gaat niet alleen om het financiële aspect, want het beleid heeft een minstens net zo belangrijke plek in de programmabegroting. Ook was er veel aandacht voor het SMART formuleren van doelstellingen en het gebruik van indicatoren, zodat de raad beter invulling kan geven aan zijn sturende rol.

Op naar de volgende opdracht

Het was een zeer interessant project om mijn eerste gemeentelijke werkervaring op te doen. Met name omdat in de programmabegroting als het ware de hele organisatie samenkomt. Hierdoor heb ik mogen zien hoe divers en uitdagend de bezigheden van een gemeente zijn. Na een welverdiende vakantie ben ik nu bezig mij verder te verdiepen in de combinatie van planning & control en communicatie. Planning & control kan in mijn ogen een stuk ‘sexier’ gemaakt worden door het gebruik van beeldtaal, infographics en dashboards. Met deze verdiepingsslag en de opgedane ervaring bij de gemeente Buren kijk ik erg uit naar mijn volgende opdracht!