Waarom we denken dat ambtenaren lui en streng zijn

Ambtenaren zijn lui, suf en hebben een 9 tot 5 mentaliteit. Dit zijn de vooroordelen waar ambtenaren mee te maken hebben volgens onderzoek van Lars Tummers, hoogleraar bestuurs- en organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht.

"Deze trend is te keren, door inwoners beter te laten zien waar ambtenaren mee bezig zijn."

Hoewel Tummers benadrukt dat stereotypen niet waar hoeven te zijn, zijn ze wel waar in hun effecten. "Als mensen denken dat iets zo is, kleuren ze situaties - onbewust - zo in dat ze het vanzelf zo ervaren." Jammer, want dat betekent ook dat de vertrouwensband tussen inwoners en overheid onder druk komt te staan, zegt medeonderzoeker Isa Bertram.

Deze trend is te keren, door inwoners beter te laten zien waar ambtenaren mee bezig zijn, zegt Tummers. "In Canada hebben we de beeldvorming over maatschappelijk werkers kunnen veranderen met verhalen uit de praktijk. Een maatschappelijk werkster vertelde bijvoorbeeld dat ze vaak buiten werktijden werkt, omdat ze een suïcidale tiener onder haar hoede heeft. Als Inwoners zulke verhalen horen, waarderen ze ambtenaren daarna positiever."

De 'negen-tot-vijfambtenaren' zijn volgens De Natris ook een uitstervend ras. "Met de huidige ICT-mogelijkheden behoort die mentaliteit sowieso tot het verleden. Beleidsambtenaren werken in de avonden en weekenden door. Dat kan ook niet anders, gezien het grote aantal vacatures en de huidige krapte op de arbeidsmarkt."

Gwendalyne Brouwer, werkzaam bij de gemeente Almere, weet dat de werkdruk hoog kan zijn. "Als er opeens een politieke vraag ligt, moet alles daarvoor wijken. Dat is soms heel intensief, maar ook ontzettend leuk. Je werkt aan actuele maatschappelijke vraagstukken en draagt bij aan de ontwikkeling van de stad."

"Hard werken, soms ook in de avonden of weekenden, is de regel. Zeker in deze tijd van personeelsschaarste."

Hans Geurts, eigenaar van Talent voor de gemeente, constateert ook een duidelijke verschuiving. “Vroeger was deze beeldvorming nog wel te volgen met vaste werktijden en gemeentewerkers die volgens sommigen alleen maar op de schop leunden. In deze tijd van flexibele werktijden, steeds hogere kwaliteitseisen vanuit de omgeving, transparantie en de mondigheid van de inwoners is hier echter zeker geen sprake meer van. De meeste ambtenaren van nu zijn maatschappelijk betrokken en willen bijdragen aan de verbetering van onze samenleving. Hard werken, soms ook in de avonden of weekenden, is de regel. Zeker in deze tijd van personeelsschaarste”.

Lees hier het volledige artikel op nu.nl en hier het volledige onderzoek van Lars Tummers.