Steentje bijdragen aan de maatschappij

Wat doe jij voor de maatschappij?

Vandaag is het nationale vrijwilligersdag. Een dag in het teken van vrijwilligerswerk en waarbij vrijwilligers in het zonnetje worden gezet. Ook wij steunen het vrijwilligerswerk en doen hier actief aan mee. Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden wij als bedrijf heel belangrijk, daarom werken wij voor gemeenten, de lokale belangenbehartigers bij uitstek. We willen daarnaast graag wat terug doen voor onze klanten en de maatschappij.

Onze talenten zijn hier actief mee bezig. Zo is Hans in gesprek met gemeente Mook en Middelaar om een leuke activiteit in de gemeente te organiseren. Ook dragen we ons steentje bij tijdens de jaarlijkse vrijwilligersactie van NLDoet.

NLDoet

In maart organiseert het Oranje Fonds Jaarlijks een grote vrijwilligersactie. NLDoet zet de schijnwerpers op de vrijwilligers die het hele jaar door hun steentje bijdrage aan de maatschappij. NLDoet doet probeert zoveel mogelijk Nederlanders in beweging te krijgen om vrijwilligerswerk te doen.

Het verschil maken

Met vrijwilligerswerk kan je het verschil maken. Schenk je bijvoorbeeld thee en koffie in het bejaardentehuis of zorgcentrum bij jou in de buurt, of ruim je wekelijks zwerfafval op langs de weg. Dan maak jij het verschil voor je leefomgeving en de mensen in het zorgcentrum. Ook al krijg je er geen geld voor, de voldoening is groot.

Talent voor de vrijwilliger

Ook onze talenten doen aan vrijwilligerswerk. Zo is Renske bestuurslid bij de carnavalsvereniging en commissielid bij de hockeyvereniging. Zij zet zich in om van carnaval één groot feest te maken en organiseert activiteiten bij de hockey. “Er zijn best wel veel mensen die zeggen waarom doe je dit niet of waarom doe je het zo? Daarom ben ik actief lid van de verenigingen, want dan zie ik hoe de keuzes worden gemaakt. Je gaat dan minder in je eigen belang denken en meer in die van de vereniging”, aldus onze financieel adviseur Renske. Onze coach/mentor Saskia zet zich al haar hele leven in voor vrijwilligerswerk. Van helpen op de school van haar kinderen tot aan wijkcoördinator voor het Prinses Beatrixfonds en official bij stichting Varen met Joop. “Ik doe het omdat ik het belangrijk vind om een bijdrage te leveren aan een fijne(re) maatschappij.” Hans, eigenaar van Talent voor de gemeente, is al vanaf zijn veertiende jaar actief in het verenigingsleven. Van bestuurslid van de jongerenvereniging, lid van de ouderraad op school, trainer, coach en jeugdcoördinator bij de (zaal)voetbalvereniging tot beheerder van een sporthal. Ook is hij ruim twintig jaar in de lokale politiek actief geweest. Tien jaar daarvan als raadslid. Ook dat is een soort vrijwilligerswerk in het belang van de maatschappij.