Internationale Dag van Positief Denken

Bijgewerkt op: 6 sep. 2022

Positief denken zet aan tot: positieve energie, een positief gevoel, minder stress, een fijner leven en zelfs tot een betere gezondheid! Waarom denken mensen dan nog negatief? Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer hiermee te stoppen. 13 September is de dag om het negatieve denken om te zetten in het positieve denken. Deze dag is het namelijk 'De Internationale Dag van Positief Denken'! Wij, als talent voor de gemeente, hebben een vijftal adviezen om het negatieve in het positieve denken om te zetten. Tenslotte geven wij drie voorbeelden hoe je zorgt voor een positief werkklimaat.

1. Focus

Leg de focus niet op hetgeen wat jij, als persoon, niet hebt. Maar focus op hetgeen wat jij, als persoon, wel hebt. Door te focussen op goede en fijne dingen, kom je tot de conclusie dat er veel meer positiviteit in je leven is dan je denkt. Heb jij moeite om op het positieve te focussen? Schrijf het dan op; sta elke dag even stil bij hetgeen wat jij vandaag allemaal goed hebt gedaan of wat jij vandaag allemaal hebt bereikt. Aldus Albert Sonnevelt (30 jaar psycholoog en ondernemer).

2. Relativeer

Het is een gegeven dat iedereen zijn/haar goede en slechte momenten heeft. De ene periode gaat het gewoon beter dan de andere periode. Probeer alleen altijd te relativeren, vooral als je in een slechte periode zit. Alles is tijdelijk. Een dal is tijdelijk, probeer dit te relativeren, op deze manier voorkom je dat je in de greep komt van negatieve gedachten. Aldus Ruud Meulenberg (eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching).

3. Beweging

Bewegen is erg goed voor de mens. Beweging zorgt voor het verminderen van stress, angst, depressie of andere psychische klachten (dit blijkt uit een artikel van frontiers in psychiatry: Physical Exercise in Major Depression: Reducing the Mortality Gap While Improving Clinical Outcomes). Bewegen zorgt er dus voor dat iemand beter in z’n vel zit. Probeer dus zoveel als mogelijk te bewegen.

4. Mensenkring

Waar je mee omgaat, daar word je mee besmet! Zo luidt het spreekwoord. Dit spreekwoord is ook in het kader van positiviteit van toepassing. Mensen die betekenisvolle vrienden/collega’s om zich heen hebben, staan vaker positief in het leven. Een goede omgeving draagt dus bij aan een positievere mindset, aldus het Amerikaanse artikel: ‘Social relations and life satisfaction: the role of friends’. Omarm dus positieve vriendschappen en vermijd negatieve mensen in je cirkel.

5. Nachtrust

Voldoende slaap is erg belangrijk voor de mens. Door voldoende nachtrust beschik je over meer energie en ben je beter opgewassen tegen tegenslag, waardoor het makkelijker is om positiever te blijven. Onderzoeken hebben aangetoond dat goed slapen vaak gepaard gaat met een positiever leven en dat slecht slapen vaak gepaard gaat met een negatiever leven. Probeer dus voldoende nachtrust te krijgen, er staan hiervoor talloze tips op het internet.

Talent voor de gemeente

Als organisatie kun je ook bijdragen aan de positiviteit van de medewerkers. Wij als Talent voor de gemeente proberen ook onze medewerkers positief in het leven te laten staan. Hoe doen wij dat? Wij doen dit op heel veel verschillende manieren, we willen er hiervan graag drie manieren presenteren:

• We doen veel aan teambuilding, zodat de collega’s elkaar beter leren kennen, wat te zijner tijd weer voor meer acceptatie en begrip voor elkaars gedrag zorgt. Onze teambuilding komt onder ander naar voren in onze maandelijkse inspiratiebijeenkomsten en onze regelmatige inspiratiereizen.

• Ten tweede geven wij onze medewerkers veel verantwoordelijkheid en vrijheid. Veel mensen vinden dit belangrijk, omdat zij op deze manier veel regie mogen nemen in hun werk.

• Tenslotte stellen wij hoge, maar haalbare doelen. Op deze manier voelen onze werknemers zich uitgedaagd en gesteund, omdat de verwachting wordt uitgesproken dat de werknemers in staat zijn deze doelen te behalen en dat er iets gedaan wordt als de werkdruk te hoog wordt.

Er zijn nog tal van mogelijkheden om positief werkklimaat te creëen. Wij hopen dat jullie door dit artikel zijn geïnspireerd en een stapje richting het positief denken hebben gemaakt! Mochten jullie meer willen weten van onze aanpak stuur dan een mail naar info@talentvoordegemeente of bel 0481-725929.