Verkiezingen, nieuwe locatie en meer…

Bijgewerkt op: 6 sep. 2022

De Waterschaps- en Provinciale Statenverkiezingen staan voor de deur, Talent voor de gemeente breidt uit en we hebben weer een nieuwe talent aan ons gekoppeld.

Lees in deze nieuwsbrief meer over de laatste ontwikkelingen.

Waterschapsverkiezingen & Provinciale Statenverkiezingen

Op 20 maart mogen we als Nederlands burger weer naar de stembus. Dit keer gaat het om de Waterschapsverkiezingen en de Provinciale Statenverkiezingen. Maar wat doen de Waterschappen en de Provinciale Staten eigenlijk? En waarom zouden we stemmen?

Nederland is een democratie en daarom hebben wij als Nederlanders stemrecht: het recht om te stemmen. Om deze reden worden er elke 4-5 jaar verkiezingen gehouden: Gemeenteraadsverkiezingen, Tweede Kamerverkiezingen, Waterschapsverkiezingen, Provinciale Statenverkiezingen en Verkiezingen voor het Europees Parlement. Op 20 maart staan de Provinciale Statenverkiezingen en de Waterschapsverkiezingen op het programma. Laten we even kort kijken naar beide verkiezingen.

Waterschapsverkiezingen Bij de waterschapsverkiezingen wordt er gekozen voor het algemeen bestuur van een waterschap. Waterschappen zijn regionale overheidsorganen die de waterhuishouding in een bepaald gebied besturen. Het waterschap heeft enkele belangrijke taken, die met de klimaatverandering nog belangrijker gaan worden, namelijk: het onderhouden van dijken en sluizen, het zuiveren van afvalwater, het controleren van zwemwaterkwaliteit en natuurbeheer in en om het water.

Het bestuur van een waterschap bestaat uit twee soorten leden: geborgde leden en gekozen leden. De geborgde leden zijn gereserveerde zetels voor vertegenwoordigers van bedrijven, boeren en natuurbeheerders. De gekozen leden kiezen wij!

Door de oplopende temperaturen als gevolg van de klimaatverandering smelten de poolkappen, ook hebben we vaker extreme regenbuien en langdurige natte periodes, waardoor de zeespiegel in de komende eeuw met 26 tot 82 centimeter stijgt. Goed watermanagement is daarom noodzakelijk om Nederland leefbaar te houden. De 21 waterschappen in Nederland hebben daarmee de komende jaren een belangrijke taak om de ruim 7.500 vierkante kilometer water goed te managen. Daarom aan ons de taak om goed te overwegen wat wij als Nederlander belangrijk vinden voor het water om ons heen en daarmee onze leefomgeving. De stemhulp van Natuur & Milieu kan je daarbij helpen.

Provinciale Statenverkiezingen Naast de landelijke overheid hebben we in Nederland ook diverse regionale overheden, waaronder de provincies. De vertegenwoordigers van de provincies kunnen wij kiezen tijdens de Provinciale Statenverkiezingen. Die volksvertegenwoordigers houden zich bezig met een zevental kerntaken:

1. Duurzame ruimtelijke ontwikkeling

2. Milieu, energie en klimaat

3. Vitaal platteland, natuurbeheer en ontwikkeling natuurgebieden

4. Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer

5. Regionale economie

6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg

7. Kwaliteit van het openbaar bestuur

Veel van deze kerntaken zien wij uiteindelijk terug in onze eigen leefomgeving en portemonnee. Het aantal zetels wordt per provincie bepaald aan het aantal inwoners in de provincie. Zo heeft provincie Gelderland 55 zetels te verdelen. De partij die de meeste stemmen/zetels heeft verkregen aan de hand van de Provinciale Statenverkiezingen, zal uiteindelijk het voortouw nemen in de onderhandelingen om een meerderheidscoalitie te creëren. Vanuit deze meerderheidscoalitie worden gedeputeerden naar voren geschoven die samen met de Commissaris van de Koning het college van de Gedeputeerde Staten vormen.

Het college van Gedeputeerde Staten, houdt zich bezig met beleid op het gebied van infrastructuur en openbaar vervoer. De onderwerpen die het college van Gedeputeerde Staten in de provincie Gelderland behandelt zijn onder andere vitaal platteland, energietransitie, mobiliteit, onderwijs, arbeidsmarkt, sport en gebiedsontwikkeling. Drie maanden na de Provinciale Statenverkiezingen kiezen de Provinciale Staten de leden van de Eerste Kamer. We kiezen 20 maart dus niet alleen voor Provinciale Staten, maar ook indirect voor de Eerste Kamer! Hulp nodig met stemmen? De stemwijzer kan je daarbij helpen.

Nieuw talent

Youri Pessy Stagiair bedrijfsvoering

Sinds begin februari is Youri Pessy onderdeel van Talent voor de gemeente als stagiair bedrijfsvoering. Hij voert zijn stage uit binnen het project Financiële Basis op Orde bij gemeente Zevenaar, hierbij worden alle budgetten geanalyseerd en opnieuw beschreven. In Youri’s vrije tijd is hij fanatiek hardloper bij regionaal talententeam Team Zevenheuvelen.

Nieuwe locatie Talent voor de gemeente

In samenwerking met John Kerstens, voormalig manager van BMC, hebben we de eerste hand gelegd aan de uitbreiding van Talent voor de gemeente richting de randstad. Daarmee focust Talent voor de gemeente zich met ingang van 1 maart op de volgende regio’s:

Regio Oost:

• Arnhem/Nijmegen

• Apeldoorn

• Veenendaal

• Den Bosch

• Venray

Regio West:

• Den Haag

• Rotterdam

• Delft

• Leiden

• Dordrecht

Bijna klaar met jouw studie?

Wij zijn continu op zoek naar nieuwe talenten die zich aan willen sluiten bij Talent voor de gemeente. Ben jij of ken jij iemand in de afrondende fase van een economische/ bedrijfskundige opleiding met een passie voor ondernemen en een hoge mate van maatschappelijke betrokkenheid?