Review - Gemeente Rhenen

Bijgewerkt op: 5 dec. 2023

"Draagt een jong talent met weinig werkervaring voldoende bij aan het werk dat gedaan moet worden?"

"Na 25 jaar werken bij de (mooiste) gemeente van Nederland zijn er genoeg herinneringen waar ik met een goed gevoel op terugkijk. Eén daarvan gaat terug naar mijn kennismaking met Tim Verbeek, een jonge adviseur van Talent voor de gemeente. Aanvankelijk twijfelde ik over het begeleiden van jong talent. Hoeveel tijd moet ik investeren in de begeleiding? Draagt een jong talent met weinig werkervaring voldoende bij aan het werk dat gedaan moet worden? Is het niet verstandiger om toch een ervaren kracht in te huren? Deze vragen zijn in die tijd regelmatig de revue gepasseerd. Omdat de werkdruk bij financiën hoog was, ging ik het traject met enige aarzeling in. Aan de andere kant lag er een mooie uitdaging om te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van jong talent en hen wegwijs te maken in de boeiende wereld van de gemeentefinanciën.

"Vanaf dat moment was ik overtuigd van de directe meerwaarde van jong talent voor een organisatie"

Op zijn eerste werkdag gaf ik Tim de volgende opdracht: 'Is het mogelijk om de omvang van de Rijksuitkering voor de bijstand eerder te weten dan de officiële publicatie door het Rijk?’ Ik gaf Tim wat documenten en informatie waar hij direct mee aan de slag ging. Aan het einde van de middag had hij alle informatie gestructureerd, onderscheid gemaakt tussen hoofd en bijzaken, extra informatie toegevoegd en op hoofdlijnen een beeld van de financiën van de bijstand. Ik stond versteld wat hij in die korte tijd boven water had gehaald en de manier waarop hij erover sprak. Dit bedoelen ze dus met talent dacht ik nog. Vanaf dat moment was ik overtuigd van de directe meerwaarde van jong talent voor een organisatie.

"Talent voor de gemeente zit boordevol talenten"

Veel daarvan hangt samen met de eigenschappen en vaardigheden die jonge talenten meebrengen. Tim is bijvoorbeeld nieuwsgierig, denkt in kansen, een doorzetter, analytisch, scherp, overtuigend en verder buitengewoon prettig in de omgang. Ik zie dat Tim door zijn werkervaring verder is gegroeid en in combinatie met zijn talenten voor veel gemeenten van toegevoegde waarde kan zijn. Door mijn latere (beperkte) contacten met bijvoorbeeld Marvin, Marijn en Johan is één ding duidelijk geworden: Talent voor de gemeente zit boordevol getalenteerde professionals. Ik hoop daarom nog lang met hen te mogen samenwerken."

Dick Roodbeen

Senior financieel adviseur